Tingsrätten.

Idag var vi på "utflykt" med skolan. Anledningen till att jag tillåter mig att använda ordet utflykt är att det var just det det såg ut som. Vi skulle lika gärna ha kunnat förväxlats med en förskoleklass på 40 elever utan koll som tog upp hela gångbanan. Men det är en annan historia.

Målet för dagen var att besöka Södertörns tingsrätt och vara med på en rättegång. På vägen dit valde Pelle - trots att vi befann oss mitt inne i civilisationen - att ge oss en liten naturupplevelse. Istället för att fortsätta på den trygga trottoaren tyckte Pelle att vi skulle utmana naturens krafter (i det här fallet snö) och "gena" nedför en brant backe och en mini-skog. Följden av detta blev i många fall blöta fötter; i vissa fall hål i kläderna.

Vi fick titta på tre rättegångar. En med en förtidspensionerad tant som hade jobbat svart samtidigt som hon fått pengar för att hon inte kunde jobbat, en men en kvinna (som tjänade 240 000 om året, inte om månaden) som hade kört onyckter och dömdes för grovt rattfylleri och en kille som blev dömd för att ha fört bil utan körkort, trots att han inte ens var med på rättegången.
Det var faktiskt rikigt roligt att kolla in allt som hände i rättssalen. Jurist kanske är ett framtida yrke för mig, varför inte?

Tog en fika med Kattis i Handen innan det bar hemmåt.
Lyckad dag helt enkelt.

Peace.

PS. Det bästa med dagen var att vi missade franskan. Det är en obeskrivlig glädje som jag kan leva på resten av veckan! ^^

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0